Jouw lat is niet mijn lat!

Onbewust veeleisend zorgt voor wantrouwen
Door de groei van het bedrijf promoveerde Marieke naar de rol van commercieel manager. In haar team zaten 3 commercieel medewerkers die zij op dagelijkse basis moest aansturen. In haar nieuwe rol was ze niet alleen veeleisend naar zichzelf maar onbewust ook richting haar teamleden. Dit resulteerde in een zekere mate van wantrouwen richting haar team, waardoor ze het ‘belangrijke’ werk – met name het schrijven van offertes – niet uit handen durfde te geven. Joris – één van de commerciële medewerkers in haar team – vroeg naar verloop van tijd aan Marieke of hij in de toekomst mogelijk zelf zijn offertes mocht schrijven. Hoewel Marieke het erg lastig vond om het werk waar zij eindverantwoordelijk voor was bij anderen te beleggen, gaf ze Joris het voordeel van de twijfel.
Joris schreef de eerste offerte zoals afgesproken en deelde het document met Marieke. Twee dagen later kreeg hij het document via de mail retour van Marieke. Bij het openen van de offerte herkende Joris niks meer terug van wat hij had opgeschreven. Het leek erop alsof Marieke werkelijk alles herschreven had. Joris voelde zich waardeloos, maar besloot om niet direct te ageren tegen zijn manager. De weken verstreken en telkens voltrok zich hetzelfde ritueel, Joris leverde iets op en Marieke herschreef het in haar eigen woorden. Joris raakte ontmoedigd, gedemotiveerd en voelde zijn eigenwaarde met de dag afnemen.
Vechten of vluchten
Door zijn demotivatie ging Joris steeds meer fouten maken, waardoor Marieke nog meer kans kreeg om steevast met haar rode pen door het document heen te gaan. Joris was duidelijk in een neerwaartse spiraal terecht gekomen en wist dat hij slechts nog twee opties had: vechten of vluchten.
Na een paar dagen besloot Joris zijn frustratie te uiten aan Claire. Claire zat net als Joris in het team van Marieke. Beiden constateerden hetzelfde probleem. Ze zaten laag in hun energie, maakten veel fouten en de sfeer op de afdeling was om te snijden. Het ging duidelijk ten koste van de creativiteit en innovatie van het team. Het team deed inmiddels alleen nog maar wat Marieke ze vroeg om te doen. Joris en Claire spraken af om Pieter erbij te betrekken. Samen dachten ze na over een aanpak en besloten vervolgens om het gesprek met Marieke aan te gaan.

Ga het gesprek aan

Motivation activated
Nu de teamleden zelf hun lat mochten bepalen nam de motivatie direct toe. Ze respecteerden alle drie de kaders die Marieke hen gaf, maar konden binnen de kaders zelf hun eigen creativiteit en inzichten kwijt. Ze spraken af dat Marieke nog wel een finale check mocht doen en spelfouten zonder overleg mocht corrigeren. De offerte mocht ze niet meer herschrijven, wel mocht ze vanuit haar ervaring zelf verbeterpunten aandragen om de kwaliteit van de offerte naar een hoger niveau te brengen.
De opvolgende weken begon het team steeds beter te draaien. Marieke kreeg steeds meer vertrouwen in haar teamleden en haar teamleden begonnen langzaamaan respect te krijgen voor haar opbouwende kritiek ten gunste van de kwaliteit. Op de afdeling heerste een ontspannen sfeer met ruimte voor humor, terwijl de resultaten alsmaar toenamen. Iedereen ging weer met plezier naar het werk en ieder teamlid begon steeds meer eigen initiatief te ontwikkelen door de veilige omgeving. Marieke legde steeds meer verantwoordelijkheden bij haar teamleden neer en hoefde op den duur zelf nauwelijks nog correcties door te voeren op de geschreven offertes. Ze had zichzelf nagenoeg overbodig gemaakt in het offerteproces, waardoor zij zich kon richten op de doorontwikkeling van de commerciële afdeling.
De 4 V's
Andere interessante blogs

Maskers op de werkvloer
Maskers op de werkvloer Als we onszelf voorstellen aan nieuwe mensen dan vertellen we altijd over de rollen die we hebben. Logisch, het zegt ook

Waarom je duidelijk moet zijn!
Waarom je duidelijk moet zijn! In zoveel gevallen bedoelen we wat anders dan wat we zeggen. Maar omdat we genuanceerd communiceren en indirect ons punt

5 concrete tips om jouw team te motiveren! Straks willen je medewerkers niet eens meer naar huis..
5 concrete tips om jouw team te motiveren! Straks willen je medewerkers niet eens meer naar huis.. Tip nummer 1: stel jezelf kwetsbaar op Vaak

Jouw lat is niet mijn lat
Jouw lat is niet mijn lat! Marieke legde voor zichzelf al jaren de lat ontzettend hoog. In haar baan als commercieel medewerker bij een logistiek

Klaar voor generatie purpose?
Klaar voor generatie purpose Een hype of echt belangrijk? Purpose op organisatieniveau Op organisatieniveau is het belangrijk te bedenken wat de reden van bestaan is.

Onbewust nemen we al onze familieleden mee naar het werk!
Onbewust nemen we al onze familieleden mee naar het werk! “Wie denkt hij wel niet dat hij is”, dacht Roman toen zijn manager hem aansprak

Intentie vs. Gedrag
Intentie vs. Gedrag Waarom handel je zoals je handelt? Waarom handelen wij eigenlijk zoals wij handelen? Heel simpel: Wij zijn ook maar gewoon mensen. Natuurlijk

Voorkom dat je terecht komt in de Drama-driehoek
Maandag met Marjolijn | Accepteer je gevoelens en voorkom dat je terecht komt in de drama-driehoek Ik werd net even heel verdrietig. Ik las

Hoe communiceer je met iemand die dominant is?
Hoe communiceer je met iemand die dominant is? Even voorstellen Ben je getriggerd? In deze blog leggen we het uit vanuit een groen perspectief. Je